Herdenkingssite Bobbie van Maaren
Superpappa, superman, superzoon, superbroer, supervriend, superslim, supersportief, superlief, supermanager, supergemis.....
Bobbie over de Europareis...

1. Kamperen: genieten ... of drie weken behelpen
2010-05-01 22:24:35

Nadat we de eerste week van onze rondreis door Europa er op hadden zitten viel deze titel me direct te binnen bij het aanzetten van word op mijn laptop. Ik zat in de vroege avond op een idealistische camping in noord Italie. Vlakbij Cinque Terre hadden we de camper geparkeerd op een terrassen camping waar ik nu uit kijk over een beekje dat dwars door de camping klettert. Het is een uur of half tien, we hebben een pizzaatje in het dorp op en mijn zoontje ligt op 1 oor dus we kunnen even wat kampeer perikelen met jullie delen. Onze eerste stop was op een doorreis camping in de buurt van Nancy. We hebben die dag dat we daar bleven prachtig langs de rivier gefietst totdat we in een iets groter plaatsje kwamen (Tour) waar we gelukkig een flinke supermarkt tegenkwamen. Want, in de meeste kleine plaatsjes waar je zo leuk kan kamperen is helemaal niets te koop. De campings zijn gelegen in prachtige natuurgebieden, buiten dorpen waar je de ruimte hebt om je tentje op te bouwen. Maar als je buiten het seizoen gaat kamperen dan is de supermarkt op de camping nog niet open en fiets je dus het hele dorp door om 's morgens een vers broodje te halen. En als je zoontje om zeven uur al de boel wakker maakt zal je toch nog even tot half negen moeten wachten voordat uberhaubt in het plaatsje iets open is. Afijn, terug naar de reis, na Nancy reden we naar Geneve. Fantastische stad. Schoon en netjes, heel mooi gelegen aan het meer met de beroemde fontein en een prachtige kathedraal. Een kilometer uit de hoek van het meer kan je een soort dam op lopen waar een klein strandje aan gelegen is en waar ook een barretje is gemaakt. Zelfs medio april en dus weinig toeristen te bekennen was het bij deze bar al enorm druk. Iedereen haalde een dienblaadje met een kop koffie, een bakje fruit of een lekker broodje en ging daarmee op het strandje zitten.
We verlieten Geneve via de overgang bij de Mont Blanc. Zeer indrukwekkend uitzicht vanaf de snelweg en de laatste parkeerplaats voor deze berg. Medio april is de helft van de berg nog wit en de uitschieter naar de hemel maakt het een zeer imposante berg. De vlakte rond Turijn die we daarna inreden was niet zo spannend, het werd pas weer leuk toen we in de buurt van Genova kwamen en we de bergen en rotsen van de kust moesten doorkruisen. Op deze dag reden we van Geneve naar Mundo (bij Spezia aan de Italiaanse kust) een rit van ongeveer 420 kilometer. Ik denk dat we zeker 50 kilometer in tunnels hebben gereden. Fantastisch.
Nu dan even naar de kampeer perikelen. Met het klotsen van het beekje in Mundo op de achtergrond weet ik nog goed dat ik de eerste keer ging douchen bij Nancy. Gezien de kou van het voorjaar ben je al heel blij als je even een paar minuten onder een lekkere warme douche kan doorbrengen. Daarna mezelf snel afgedroogd in het douchehokje en ik pak mijn broek van het haakje. Alles zorgvuldig opgehangen in de juiste omgekeerde volgorde zodat ik het allemaal droog weer aan kan treken. Op het moment dat ik mijn onderbroek aan trek, me zelf iets buk en iets naar achter leun om mijn been omhoog te brengen raak ik met mijn onderrug de knop van de douche... Ja hoor, vol de waterstraal op mijn rug en ik kan me weer opnieuw afdrogen. Als je dan eenmaal droog voor de tweede poging staat kijk je extra goed uit. Het ging goed deze keer. En met een korte broek in het hoogseizoen is het allemaal een makkie, maar als het koud is buiten en je wilt je flink aankleden na het douchen, wil iemand mij nog een keer uitleggen hoe je een spijkerbroek aantrekt na het douchen waarbij de broek volledig droog blijft en niet zoals bij mij eerst door de natte vloer zwiept voordat ik mijn tweede voet erdoorheen zet...

2. Drie dubbel parkeren; kan dat ook?
2010-05-01 22:26:04

Kamperen in het voorseizoen is heel anders, en eigenlijk een onderwerp waar ik elke week wel een verhaal over kan schrijven. Zo kwam er gisteren een bus de camping op die zichzelf voordeed als een camper. De eigenaar parkeerde hem zorgvuldig naast het toiletgebouw en liet zijn gezin gelijk 'moven' naar het restaurant. Dan kon hij even rustig zijn camper installatieronde maken. Een schoteltje draaide rustig op het dak rond om alle Italiaanse zenders op te vangen, de ramen werden met een druk op de knop verduisterd en hij liep nog even zijn garage in om de stoelen achter de scooter vandaan te halen. In zijn garage zit zoveel verlichting dat heb ik niet eens  in mijn hele camper. De garage is grappig op zo'n bus van twaalf meter lang en drie en een halve meter hoog, maar weet je wat echt grappig is; het ventje is denk ik net 1 meter 65. Hij moet zichzelf omhoog trekken aan een beugeltje om uberhaubt in te kunnen stappen. En, toch heb ik de mooiste gadget van de hele camping. Ik kwam terug uit het restaurant en had mijn vrijbuiter lampje strategisch opgesteld op de tafel voor de camper. Die lamp heeft namelijk een afstandbediening dus toen ik aan kwam lopen drukte ik op het knopje en ploef; licht. Dan zie je toch wel even kijken hoor, vanuit hun bubbelbad....
Maar we staan inmiddels in Rome. Giga stad met prachtige gebouwen uit de tijd dat voorbedrukte formulieren nog geen eeuwaanduiding kende. We reden op de fiets door Rome richting het Colosseum. Dat moet je toch gezien hebben. En als echte Hollanders laat een beetje stad mij niet afschrikken om te gaan fietsen. Iedereen neemt de metro of de tram, en iedereen denkt dat je op de fiets door al die drukke Italianen klem wordt gereden, maar niets is minder waar. Als fietser krijg je alle ruimte. Misschien omdat ze met stomheid geslagen zijn of omdat je de enige fietser bent naast enkele koeriers op mountainbikes die overal tussendoor proberen te rijden. In ieder geval reden wij rustig naar het Colosseum waar een Italiaan probeerde voor mij de weg op te rijden in zijn Cayenne, ik ging op mijn trappers staan en hij trapte op de rem en maakte uitgebreid zijn excuses... nou ja, ben ik nou in Italie, land van de druktemakers? Drie straten verder zag ik het echte Italiaanse verkeer. Op Piazza Venetia wordt door 2 agenten het verkeer geregeld. Fluitend en zwaaiend mag iedereen op zijn beurt wachten. Geweldig om te zien, ik zou het nog geen 3 minuten volhouden als agent. Een straat daarna staan ze allemaal dubbel geparkeerd, eigenlijk liever zelfs daarna nog een rijtje met de knipperlichten aan. Een viaduct met 3 banen wordt bereikt vanuit 3 straten met elk 2 banen. Dat wordt in Nederland een beetje ritsen en netjes de stroken volgen. In Italie gebruiken ze echter ook nog de vluchtstrook; wat nou spitsstrook! Als er ruimte is dan rij je daar overheen. De Smart is hier bijzonder populair. Fiatjes 500 en Smarts pakken elk stukje ruimte dat er is en rijden op 2 baans wegen gewoon met z'n vieren naast elkaar richting het kruispunt. Het viaduct waar dan drie van die wegen bij elkaar komen is een prachtige chaos waar de hardste toeter het eerste mag rijden.
In Nederland is momenteel iedereen in de mei vakantie beland. Heerlijk, geniet er van! Dat werken is leuk hoor maar als je aan een mooi Italiaans biertje zit met uitzicht op een of andere berg met stenen die er al eeuwen liggen denk ik toch even; wat zal ik me druk maken. Die stenen blijven hier gewoon liggen, en dat biertje gaat gewoon op totdat ik de ober om een nieuw biertje vraag. Zo simpel is het.

3. Met een Italiaanse camper in Italie.
2010-05-15 22:07:36

De ene dag zitten we op het strand, vol in de zon. De andere dag schuilen we onder de luifel voor de regen. Wisselvallig weer dus, of eigenlijk; niet wisselvallig het is juist zeer regelmatig weer. Na een mooie dag heb je een slechte dag en daarna weer mooi. Na Rome zijn we doorgereden naar de andere kant van Italië. Prachtige route door berglandschap en daarna bereik je een prachtige kust met breed zandstrand. We hebben een gigantische camping op gezocht nadat we op een kleinere camping wel erg eenzaam stonden in een soort openlucht caravan stalling. Zo vroeg in het seizoen worden strandtenten en campings klaar gemaakt voor de zomer. De Italianen staan te verven, het strand schoon te maken en duizenden parasols en strandstoelen worden klaar gezet. In Giulianova, waar we nu zitten, is het leven al een beetje op gang gekomen. Er zijn een paar strandtenten open en we kunnen op de camping een hapje eten en gebruik maken van een hele rij warme douches. Een camping waar in je in het hoog seizoen niet moet zitten, dan is het volgens mij een gekkenhuis. We hebben tegenover de camper een supermarkt, pin automaat en daarnaast is een bar met een dansvloer van een meter of 20 met enorme boxen op de hoeken. Afgelopen vrijdag kwamen er een hele rij Italianen de camping op voor een weekendje heel hard met elkaar praten en toen hebben ze de muziek al even een avondje uitgeprobeerd. Was wel weer even wennen na 4 weken volkomen in rust te hebben doorgebracht, gaf wel een echt vakantiegevoel.
De camper heeft het overigens prima gedaan op de reis hier naar toe. Helaas beginnen nu wel de eerste gebreken. Een zonneschermpje blijft hangen, we missen een afsluitkapje, en het is even pielen om de luifel uit te draaien. Ach, daar komen we wel overheen. Helaas was het gisteren echt mis. De pomp deed het niet meer en op het schermpje van de boardcomputer kwamen warnings, knipperende letters, hij sprong zomaar op andere functies... Norma heeft de gebruiksaanwijzing doorgespit en vanuit het Duits vertaald met wat er allemaal mis kon zijn. Bij de receptie hebben we de lijst van zekeringen doorgenomen, die in het Italiaans stonden beschreven. We hebben de boel overhoop gehaald, stekkers en zekeringen nagekeken, watertanks leeg laten lopen, boiler aangezet, alle kranen door laten lopen... niks hielp. Heel even deed hij het weer en daarna was het weer mis. Het was een vrolijke middag. Norma staat met alle boekjes in half Duits, half Italiaans dingen te roepen die mis kunnen zijn en ik sta met het zweet op mijn voorhoofd met een schroevendraaier te zwaaien en te roepen "dat ik het ook niet weet". Entertainment voor de camping! De volgende dag zijn we naar een camper winkel gereden, toevallig 1 dorpje verder. En nog fijner: een camper winkel met een groot "Rimor" uithangboard. We hebben een Italiaanse opbouw en dat kwam nu goed uit. Na een kwartiertje wachten en een hoop Spaanse woorden (want zij praten geen Engels en ik geen Italiaans, maar het Spaanse komt nog in de buurt) komt er een monteur mee naar de wagen. Ik leg uit dat het display errors geeft en dat de pomp vreemd doet. We zetten de kraan open en ja de pomp doet het heel even, dat hadden we al vaker gezien maar dan was het altijd na een minuutje weer mis. De monteur roept "funcionada perfecto" ofzo iets en loopt weer weg. Ja ho even, natuurlijk doet de pomp het 10 seconden later niet meer en dus kan ik terug de winkel in. En weer even een kwartiertje daar blijven staan wachten. De monteur loopt gelukkig nog een keer mee en ja, hij ziet nu ook de error op het display. Hij gaat gelijk aan de slag en uit het magazijn komen allemaal onderdelen die passen in mijn auto. We eindigen met een nieuwe boardcomputer, dezelfde als er in zat maar dan eentje die het wel weer doet. Jasper heeft lekker steentjes in de plas staan gooien bij de camper winkel het had immers de dag daarvoor enorm geregend. Nu naar het strand, gelukkig, we kunnen weer verder...
Morgen naar land nummer 7; San Marino. Net zo veel inwoners als in Waddinxveen. Ik hoop dat de enige vergelijking is die ik kan maken.

4. 40 dagen is niks
2010-05-30 16:02:48

Als je 50 dagen op vakantie gaat, wat heel lang is, dan is 40 dagen al heel veel. Als je 150 dagen op vakantie gaat dan ben je met 40 dagen nog maar net vertrokken. Het voelt wel alsof we heel lang weg zijn maar ik mis Nederland nog helemaal niet, en ben blij dat we nog wel even de tijd hebben. Zoals Jasper dagelijks aan geeft "We hebben geen haast". Een leuke uitspraak die hij van ons over heeft genomen en ook erg leuk is als je net bij de bar je drankje hebt besteld. De zomer is eigenlijk deze week begonnen. Donderdag liep ik nog in mijn eentje op het strand, gisteren was het hier net Scheveningen op een mooie zomer dag in juli. Heel vreemd om zoveel mensen op eens te zien. Wel zijn we dus eindelijk ook echte stranddagen aan het maken, lekker!
Vroeger maakten wij op het strand een berg en met het balletje van de beachtennis maakten we een draaiende route van de berg af. Zo rolden we het balletje een paar keer van de berg af; maar het maken van de berg was leuker dan het daadwerkelijk ermee spelen. Met Jasper kunnen we het beste naar een strand gaan waar veel rotzooi is. Wij hebben een zogeheten 'stenen-en-stokken-jongen', en noemen hem op het strand 'Sil'. Hij kan rustig een paar uur stenen en stokjes in het water gooien. Twee jaar terug liep ik al met een normale grote emmer naar het strand op Formentera om alle stenen van de grindpaden die wij passeerden in de emmer te doen zodat hij lekker stenen in zee kon gooien. Ik kon dan om de vijf minuten de zee weer in om de emmer weer te vullen.
Afgelopen week was het strand hier aan de Adriatische kust nog lekker ongegeneerd dus veel rommel voor Jasper om in zee te smijten, maar afgelopen weekend was het stralend weer in Italie en was het strand netjes aangeharkt en schoongemaakt. Dan moet je wat anders verzinnen. Een schep biedt al veel soulaas. Jasper kan eigenlijk heel de dag scheppen, maar dan moet je wel af en toe even meedoen. Hij weet inmiddels wel weer een nieuwe reeks woorden; rivier, dam, kanaal, meer en ook krabben.
Voor als je een jongetje van drie dat een beetje druk is wilt bezig houden op het strand volgens hier 5 tips ter vermaak: nummer 1 is absoluut bowlen. Dat kent hij van thuis van de Wii. Een tennisbal is voldoende. Vormpjes, flessen of stukken piepschuim zijn prima kegels. Vervolgens maak je een putje in het zand en ga je knikkeren, daarna zet je vier stokken in een vierkant en heb je een renbaan; wie het eerst een rondje om de stokken heen loopt, daarna is het spelletje dat hij de bal in het water gooit van achter een lijn op 5 meter van het water en dat jij bal moet tegenhouden, en als laatste verzin je dat je de berg schept en het balletje er af laat rollen… Pff, ja, het is dan echt tijd voor een biertje… Jasper: "dan ga ik nog wel even scheppen".

5. Grote Camping
2010-06-23 13:01:34

Toen wij onze reis begonnen dachten we dat we in Italië mooie campings zouden hebben en dan in Kroatië maar even moesten accepteren dat het allemaal wat minder zou zijn. Maar niks is minder waar. Juist in Kroatië zijn de campings zeer fraai. We hebben het dan wel over de grotere toeristische plekken in Istrie; Pula, Rovinj en de laatste stop in Kroatië; Porec. Deze camping heeft 5 restaurants, 3 supermarkten, 4 tennisbanen, meerdere barretjes met voetbal op de tv, 2 zwembaden, ongeveer 15 hele grote en mooie sanitairgebouwen (allemaal 3 keer per dag schoongemaakt en met ongeveer 20 wc's en 20 ruime keurige douches), aparte washokken, vele barbecue plaatsen en in het hoogseizoen plek voor in totaal 10.000 kampeerders. Je leest het goed, het is geen typefout, half Waddinxveen kan op 1 camping in Kroatië met vakantie. In het hoogseizoen moet je hier denk ik niet zitten, gekkenhuis in het zwembad en gekkenhuis op de paar strandjes die langs de rotskust zijn aangelegd. Ook zijn er 2 minigolf banen... Wat denkt zo'n eigenaar van zijn camping nou; "die minigolf baan is erg druk, we leggen er nog eentje aan".
In het voorseizoen vind je nog genoeg rustige plekjes en ben je vlot aan de beurt bij supermarkt, bar een restaurant. Heerlijk dus. Ik vraag me af of er veel mensen zijn die hier 4 weken met vakantie zijn en niet van de camping af komen, ik denk het wel. We fietsen op de camping naar het zwembad, naar de supermarkt of naar de receptie. Mensen rijden met de auto naar het strand van de camping met opblaasboten die uit de kofferbak steken. De hoofdweg van de camping, zeg maar de A1, loopt vanaf de receptie van 4 banen over in een twee-baans weg langs de baai waar aan beide kanten al camping is en zo door tot de uiterste punt van de camping een paar kilometer verderop. Met andere woorden een grote camping.

Daarna zijn we weer teruggekeerd in Italië, even een nachtje bij het Gardameer gestaan tussen dezelfde Nederlanders die we ook altijd in Centreparcs tegenkomen. Gezellig hoor. Daarna de Adriatische kust. De sjieke plaatsjes hebben een zand met kiezelstrand en zijn volledig met hekjes ingedeeld per 'bani'. Strand clubs die elk een eigen stukje strand hebben gekregen om vol te zetten met bedden en parasols.
De camping is ongeveer 300 plaatsen groot en ligt in de heuvels van een van die pittoreske plaatsjes. Maar wat een kontrast met de campings van de afgelopen periode. Drie Italianen runnen de camping en ook de bijbehorende bar en pizzeria. Elke bestelling wordt gezamenlijk bediscussieerd en dus zijn er altijd 3 man bezig met een bestelling. Uiteindelijk krijg je van 1 van de drie je drankjes of wat te eten maar dat duurt wel even hoor. De hele camping is een 'mannen camping'. Dat begrip moet ik even uitleggen. Een mannen camping is niet alleen voor mannen maar duidelijk wel onderhouden en ingericht met een makkelijke, mannelijke kijk op zaken. De supermarkt is een voorraadkast met wat water en bier, je kan een pizza eten en je kan 's morgens een kip met patat bestellen voor 's avonds.  Een paar bouwketen zijn ingericht als toilet, met uiteraard sta-toiletten en een douche installatie van voor de oorlog. Het muntjes apparaat voor warm water is uitgeschakeld maar hangt er nog wel, 1 deur bij de heren is afgesloten ik ben benieuwd wat daar achter allemaal mis is. De afwas doe je bij een gootsteen met een drukknop en alleen koud water, de douche heeft 1 haakje (dus waar laat een vrouw haar kleren?), elektriciteit is slechts 3 ampere en dan doe ik hem dus gewoon in een andere aansluiting van een leeg huisje, wasmachines of iets dergelijks heb je niet (zoek het uit), je mag ook je camping gewoon langs de weg neerzetten (zoek het uit) en je kan alleen met Italiaans terecht. Maar er is toch koud bier?
Voorlopig gewoon lekker genieten van het prachtige plaatsje, de heerlijke strandtent die we hebben gevonden waar wel alles gewoon relaxed is en met een biertje in de zon is het overal prima!!!

6. Het mooiste land om door heen te rijden.
2010-07-13 12:15:50

Onze reis heeft allerlei doelen gekend. Ik wilde een boek schrijven, helaas niet gelukt. We vroegen ons af of je na een maand nog steeds gewoon vakantie viert of dat het toch echt anders is. Gaat het kriebelen en wil je wat nuttigs doen op de je vakantiebestemming? Ga je extra sporten om er een soort gezondheidsperiode van te maken? Nee hoor, ook na drie maanden zit je nog gewoon met een biertje rond het middaguur voor je camper, daarna een wijntje en eet je een pan macaroni of wat vlees van de barbecue. Nog steeds gewoon vakantie. Een ander doel was; uitzoeken of er niet veel mooiere plekjes in Europa zijn om op vakantie te gaan in plaats van elk jaar maar weer als een malle naar Spanje te rijden om daar aan de kust drie weken op het strand te hangen. Eigenlijk is de conclusie; we hebben het helemaal niet zo gek gedaan de afgelopen jaren. Die 30 keer in Spanje waren prima, en natuurlijk is de Italiaanse kust ook prachtig, kun je in St Tropez je ogen uitkijken (wat een boten!) en is het water in Kroatie zo helder als glas. Uiteindelijk is Spanje een prachtig vakantieland. Moeten we dan volgend jaar gewoon weer naar Spanje? Ik denk het wel. Een tussenstop in Geneve, een mei vakantietje in Italie en een weekendje op cultureel stadsbezoek in San Marino zou een mooie 2e vakantie zijn, maar weer gewoon een paar weken Spaans is helemaal niet verkeerd.

Wat het mooiste is aan een vakantie in Spanje is dat je via Frankrijk moet rijden. Nergens zijn de wegen mooier dan in Frankrijk. De weg van Parijs naar Clermont Ferrand golft door het berglandschap met prachtige uitzichtpunten, pittoreske dorpjes en het mooiste asfalt van Europa. Zwart en glad. Daarnaast kan je nog een boek schrijven over de Fransen zelf, de vreselijke toiletten en de manier waarop Fransen leven. Tot nu toe hebben we een paar Nederlandse campings in Frankrijk bezocht en dan kan je gewoon gebruik maken van een normaal toilet en patat met kroketten afhalen. Dan is het nog best allemaal te doen dat echte Franse leven. Ik bedoel, iedereen heeft het altijd over de Franse keuken, de prachtige taal, de kaasjes, het voila en soi de vivre maar eigenlijk is het een groot land met een paar prima Nederlandse dorpjes. Conclusie; prachtig door-reisland waar je even rustig  vakantie kunt vieren.